راه‌های ایمن ماندن در شبکه‌های WiFi‌ عمومی

راه‌های ایمن ماندن در شبکه‌های WiFi‌ عمومی. در ابتدا باید بگوییم که هرچقدر که می‌توانید از این شبکه‌های عمومی دور باشید و فقط در مواقعی که ناچار بودید از آنها استفاده نمایید. چون در صورت عدم آگاهی شما، یک فرد آگاه (هکر) می‌تواند به تمام داده‌های دریافتی و ارسالی شما دسترسی داشته و حتی فایل‌های روی دستگاه شما را نیز رصد کند!

برای افزایش آگاهی کاربران در شبکه‌های عمومی ما چند روش را در زیر برای ایمن ماندن در آن آورده‌ایم که امیدواریم با خواندن و انجام آنها، مورد حمله‌ی هکرها در این شبکه‌های عمومی قرار نگیرید.

راه‌های ایمن ماندن در شبکه‌های WiFi‌ عمومی

به شبکه‌ی Open و بدون رمز وصل نشوید

در این شبکه احتمال وجود یک هکر بسیار بالا هست و اکثر این شبکه‌ها به Router ختم نمی‌شوند و تنها Hotspot فرد هکر هست که اتصال شما به آن، همانند این هست که پشت سیستم آن فرد نشسته و کار می‌کنید. پس هر جایی که بودید به نام دقیق WiFi توجه کنید که به همان وای‌فای که مد نظر شما هست و از مسئول شبکه‌ی آن مکان پرسیده‌اید وصل شوید.

به سوالات امنیتی توجه نمایید

پس از اولین اتصال شما به یک شبکه، ویندوز سوالی از شما می‌پرسد که حالت این شبکه‌ای که متصل شده‌اید Home هست یا Work یا Public. که شما حتما باید گزینه‌ی Public یعنی عمومی را انتخاب نمایید تا ابتدا فایل‌ها و پوشه‌هایی که به صورت Share در تنظیمات شبکه‌ی شما وجود دارند از حالت اشتراک خارج گردند و هم تنظیمات دیواره‌ی آتشین (Firewall) به شکلی تنظیم گردد که کمترین جای نفوذ به هکرها را باقی بگذارد.

ویندوز و نرم‌افزارهای امنیتی آن را همیشه به‌روز نگه دارید

از مهم‌ترین نکات کار با ویندوز به‌روز بودن آن هست. یعنی شما اگر بر روی لپ‌تاپ خود ویندوز ۷ داشته باشید به مراتب هک کردن سیستم شما در یک شبکه‌ی عمومی راحت‌تر از ویندوزهای بعدی آن هست و حتما از نسخه‌های جدیدتر ویندوز استفاده کرده و در آن همیشه بسته‌های به‌روزرسانی را نصب و هیچ موقع جلوی Update ویندوز را نگیرید. هم‌چنین در ویندوز ابزارهای امنیتی قوی مانند Windows Defender وجود دارد که نیازمند به‌روزرسانی جدا هستند و همیشه آن را فعال و به‌روز نگه دارید.

علاوه بر امنیت سیستم به امنیت اطراف نیز توجه داشته باشید

بارها شده که در جاهای عمومی شاهد این بودیم که افراد مقابل دوربین‌های نظارتی نشسته و کارهای مهم بانکی را رایانه‌ی شخصی خود انجام می‌دهند! باید بگوییم که این دوربین‌ها تمامی نوشته‌های داخل لپ‌تاپ و حتی عبارت‌هایی که با کیبورد آن تایپ می‌کنید را مشاهده و ضبط می‌نمایند… پس موقع کار با رایانه حتما به اطراف و پشت سر خود توجه داشته باشید و هنگام وارد کردن رمز عبور طوری بر روی کیبورد قرار بگیرید که آن دیده نشود.

به آدرس‌هایی که در مرورگر وارد می‌کنید همیشه توجه کنید

آدرس درگاه اینترنتی هیچ جای مهم و معتبری این روزها بدون Https نیست و اگر شما وارد سایت ناآشنایی شدید که ابتدای آن با http شروع می‌شود بیشتر مراقب کارهای خود در آن باشید. چون تمامی کارهایی که شما در آن انجام می‌دهید به صورت Plain (رمز نشده) تبادل می‌شود و از مدیر شبکه‌ی آن محل تا مسئول ISP اینترنت شما می‌توانند آن اطلاعات را مشاهده نمایند! با بودن HttpS‌ در سایت مربوطه تمامی اطلاعات بین سرور و مرورگر شما به صورت رمز شده انجام می‌شود و دسترسی به آن در میانه‌ی راه نشدنی یا بسیار سخت هست.

مخصوصا در صفحات پرداخت بانکی بارها مشاهده شده کاربران به وجود shaparak.ir در آدرس دقت نمی‌کنند و اطلاعات کارت بانکی خود را در هرجایی وارد می‌کنند که شخص هکر تمامی موجود کارت را صفر کرده و خسارت جبران ناپذیری برای کاربر نا آگاه اینترنتی به بار می‌آورد.

خیلی مراقب VPNها و Proxyهای ناشناس و عمومی باشید

با این ابزارهای شما در واقع در پشت سیستم صاحب آن ابزار نشسته‌اید و تمامی کارها و اطلاعات شما از بسر ارتباطی آن‌ها منتقل می‌شود و حتی اگر سایت مربوطه دارای SSL باشد (یعنی آدرس آن با httpS شروع شود) نیز اطلاعات منتقل شده قابل شنود است.

در صورتی که موارد دیگری را شما می‌دانید در تکمیل این نوشته می‌توانید به ما کمک کنید.

لطفا در هنگام Copy مطلب و استفاده از آن در هر مکانی، نام سایت و لینک به مطلب در آن فراموش نگردد.

نوشته‌های مرتبط

پیام بگذارید